Урок на тему "Ні! я жива! Я буду вічно жити! Я в серці маю те, що не вмирає...." (за поезією Лесі Українки)
Мета уроку: виробити вміння самостійно читати літературні твори і коментувати їх. Сприяти збагаченню учнівського лексичного запасу, необхідного для висловлення своїх думок як в усній, так і в письмовій мовах. Залучати учнів до активної роботи, розвивати критичне мислення; виховувати свідоме ставлення до навчання, почуття патріотизму, любов до рідного краю.
Комплексно-методичне забезпечення:
Опорний конспект, підручник, ПК, ММП.
Книга із творами Лесі Українки.
Роздаткові матеріали - пам'ятки для учнів.
Теорія літератури:
Читацький діалог - це бесіда між учителем, окремими учнями і автором (у ролі автора може виступити клас).
Міні-урок - короткий цілеспрямований фрагмент уроку, який має спеціальну ідею та тему, що їх необхідно довести до відома учнів.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
1. Організаційний момент.
2. Процедурний міні-урок - оголошення теми уроку, ознайомлення з планом уроку: презентація автора - правила проведення уроку - аналіз (самоаналіз).
3. Читання учнями самостійно вибраних віршів Лесі Українки з переліку тих, які записані на дошці ("Contra spem spero", "І все-таки до тебе думка лине"). Учні читають вірші.
4. Літературний міні-урок - внесення вчителем певних коректив до вибору віршів (при необхідності).
5. Поєднання учнів у групи в залежності від вибору.
6. Читацький діалог "учитель - учень".
Мета: виявлення реакції учня на прочитане. (У ході діалогу учитель демонструє свій інтерес до читання учня, заохочує його, розширює обізнаність з певними літературними елементами і оцінює розуміння учнем прочитаного. На цьому етапі уроку учитель може працювати як з групами учнів, так і з окремими учнями.)
(Один з методів проведення діалогу -- мандрування вчителя по класу зі своїм стільцем).
Питання - завдання для діалогу:
Чому ви обрали саме цей вірш?
Що в даному вірші справило на вас найбільше враження?
Прочитайте ті рядки з вірша, які найбільше запам'яталися.
Які виникли у вас почуття при читанні поезії?
Чому навчив вас вибраний вірш?
Що б ви хотіли запитати у вчителя?
Які проблеми висвітлює у вірші Леся?
Чи знаєте ви інші твори письменниці?
7. Підбиття підсумків уроку. Висновки і уточнення вчителя, оголошення оцінок за роботу на уроці.
8. Оголошення домашнього завдання.